ظروف یکبار مصرف گیاهی - به زیست

ساخت وبلاگ
 

مواد پلیمری کاملا زیست تخریب پذیر بر پایه نشاسته

نشاسته یک پلیمر طبیعی است که به طور همزمان دارای مزایا و معایب بیشماری می‌باشد. برخی از پلیمرهای مصنوعی زیست تخریب پذیر هستند و می توانند به راحتی ساخته شوند.بنابراین ، با ترکیب پلیمر‌های مصنوعی و نشاسته ، پلیمر‌های کاملا زیست تخریب پذیر بر پایه نشاسته تولید میشوند که کاربردهای بیشماری در زمینه‌های پزشکی‌ و محیط زیست دارند.

به همین منظور این مبحث مورد توجه و بررسی‌ گسترده‌ای قرار گرفته است.
پلیمر‌های صنعتی به طور گسترده‌ای پس از زمان هرمان استاودینگر در انواع فعالیت‌های انسانی‌ مورد استفاده قرار گرفته اند.

این ماکرو ملکول‌های مصنوعی معمولا از مواد نفتی‌ مشتق شده که نوع مرسوم آن‌ها غیر قابل تجزیه میباشند. در هر حال، منابع نفتی ما محدود بوده و استفاده از پلیمر‌های غیر قابل تجزیه ، مشکلات جدی زیست محیطی را ایجاد کرده اند.

علاوه بر این ، این نوع پلیمر‌ها برای استفاده‌های موقتی (در پزشکی) چون نخ بخیه مناسب نیستند. بدین ترتیب، مواد پلیمری که قابل تجزیه و یا به عبارتی زیست تخریب پذیر بوده از دهه 1970 به بعد مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند.

هر دو پلیمر‌های طبیعی و مصنوعی که پیوند‌های ناپایدار هیدرولیتیکی یا آنزیمی دارند، قابل تجزیه میباشند.
از جمله مزایا پلیمر‌های مصنوعی می‌توان به دسته دسته بودن و یکنواختی آن‌ها اشاره نمود. با این وجود ، این پلیمر‌ها بسیار گران می باشند که این قضیه به ما یادآوری میکند که بر پلیمر‌های طبیعی تمرکز کرده که ذاتا زیست تخریب پذیر بوده و میتوانند کاربرد‌های زیادی داشته باشند.

از میان پلیمر‌های طبیعی، نشاسته مورد توجه زیادی قرار گرفته است. این پلیمر از دی اکسید کربن و آب از طریق فتوسنتز در گیاهان احیا میشود و به دلیل کاملا زیست تخریب پذیر بودن ، هزینه کم و قابلت بازسازی آن ، میتواند به عنوان جایگزین مناسبی در توسعه مواد پایدار مورد استفاده قرار گیرد.

تلاش‌های زیادی برای توسعه پلیمر‌های بر پایه نشاسته انجام شده است تا از این طریق منابع پتروشیمی حفظ شده و آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

در صنایع غذایی‌ و بسته بندی مواد غذایی‌ پلیمر‌های زیست تخریب پذیر بر پایه نشاسته کاربرد فراوانی‌ دارند. بسته بندی کردن مواد غذایی دارای چندین عملکرد مهم می باشد که از جمله آنها به محافظت از ماده غذایی ، حفظ ویژگی‌های حسی ، ظاهری و کیفیت ماده غذایی و کاهش ضایعات غذایی‌ می‌توان اشاره نمود.

بسته بندی‌های قدیمی‌ ظروف مانند رزین کد 4 (LDPE) دارای مشکلات آلودگی‌ محیط زیست و تجزیه پذیری در طبیعت می باشند.

پلیمر‌های زیست تخریب پذیر بر پایه نشاسته ای که در ظروف یکبار مصرف گیاهی کاربرد دارند ، جایگزین مناسبی برای بسته بندی مواد غذایی‌ و غلبه بر این معایب و حفظ مزایا بسته بندی‌های قدیمی‌ می باشند.

مواد پلیمری بر پایه نشاسته توسعه یافته در مقاله فوق مورد بررسی قرار گرفته است به طوری که خواص مکانیکی بیشتری داشته باشد و از نفوذ ذرات پلیمری و افزودنی‌ها در غذا جلوگیری کند. ورق‌هایی‌ که با استفاده از این پلیمر‌های نشاسته به دست می‌آیند ، بی‌بو، بی‌مزه ، بی‌رنگ ، غیر سمی و زیست تخریب پذیر می باشند.

آنها در رطوبت نسبی‌ کم به اکسیژن تقریبا نفوذناپذیر بوده و برای بسته بندی‌های مواد غذایی‌ توصیه میشوند. علاوه بر این، نشاسته توسط بخار آب به فوم پلی استایرن تبدیل میشود که میتواند به عنوان ماده بسته بندی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین میتواند به صورت سینی فشرده و یا ظروف یکبار مصرف گیاهی تبدیل شده که در آب حل شده و به یک محلول غیر سمی در آب که در محیط میکروبی مورد استفاده قرار میگیرند، تبدیل شود.

واضح است که پلیمرهای زیست تخریب پذیر نشاسته برای صنایع غذایی جذاب بوده و در آینده پیشرفت چشمگیری خواهند داشت.

مقاله فوق ، ساختار ، ویژگی‌های نشاسته و برخی از پلیمرهای تجزیه پذیر مصنوعی را به طور خلاصه معرفی می کند.
سپس، پیشرفت‌های اخیر در مورد آماده سازی این نوع پلیمر زیست تخریب پذیر از طریق اصلاح و ترکیب شیمیایی و فیزیکی بررسی‌ و مورد بحث قرار خواهد داد.

در آخر، چند نمونه کاربردی ذکر می شود تا نشان بدهد که این نوع پلیمرهای ترکیبی‌ ، کاربرد‌های متفاوتی داشته و استفاده و توسعه آن به عنوان یک راه حل مناسب برای کاهش مصرف منابع نفتی‌ و محیط زیستی‌ است.

مطالعه این مقاله همچنین میتواند برای ساخت و بهبود فرمول تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی مفید واقع شود.

منبع:

http://www.oalib.com/paper/2898128

خرید ظروف گیاهی

ظروف یکبار مصرف گیاهی - به زیست...
ما را در سایت ظروف یکبار مصرف گیاهی - به زیست دنبال می کنید

برچسب : ظروف یکبار مصرف گیاهی, نویسنده : فاطمه عابد behzist بازدید : 389 تاريخ : دوشنبه 21 اسفند 1396 ساعت: 19:44

 

تولیدات پلاستیک در دنیا حدودا بالای 100 میلیون تن در سال تخمین زده شده است. نیاز روز افزون به چنین مقادیر زیادی از پلاستیک‌های معمولی‌ و برتری آنها به سایر مواد ، به علت « خواص طولانی‌ مدت » آن‌ها می‌باشد.

این خواص شامل مقاومت به واکنش‌های شیمیایی بویژه واکنش‌های آنزیمی می‌باشد. به عنوان مثال ممکن است که برای چند گرم پلاستیک (مانند پلی‌ اتیلن) 100 سال پروسه تجزیه در شرایط نرمال زیست محیطی‌ به طول بیانجامد.

تجزیه در دمای بالا (مانند فن‌آوری پیرولیز) باعث انتشار گازهای سمی می شود. بنابراین تجمع پلاستیک در طبیعت منجر به مشکلات عدیده‌ای در جهان حال حاضر و آینده خواهد شد. از مشکلات زیست محیطی‌ ایجاد شده توسط پلاستیک‌ها می‌توان به تغییر در چرخه دی اکسید کربن ، مشکلات در تولید کمپوست و افزایش انتشار گاز‌های سمی اشاره نمود.

به همین دلیل دانشمندان در حال بررسی‌ استفاده بهینه از پلاستیک‌ها می باشند. دو استراتژی برای بازیافت و یا تولید پلاستیک هایی که نیاز به زمان زیادی برای تجزیه نداشته باشند ، موجود است.

پلاستیک‌های تجزیه پذیر توسط انجمن تست مواد آمریکا (ASTM D20.96) طبقه بندی میشوند:

الف) پلاستیک‌های نور تخریب پذیر : پلاستیکی که توسط نور روزانه تجزیه میشود.
ب) پلاستیک تجزیه پذیر اکسیداتیو : پلاستیکی که توسط اکسیداسیون تجزیه میشود.
ج) پلاستیک تجزیه پذیر هیدرولیتیکی : پلاستیکی که توسط هیدرولیز تجزیه میشود.
د) پلاستیک‌ زیست تخریب پذیر : پلاستیکی که توسط میکرو ارگانیسم‌هایی‌ طبیعی چون باکتری ، قارچ و جلبک تجزیه می شود.

در 3 گروه اول پلاستیک‌ها نیازمند ورودی‌های اضافی چون اشعه UV و یا اکسیژن برای عمل تجزیه می باشند. حال آنکه گروه آخر که پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر می باشند، به صورت طبیعی تجزیه میشوند. از جمله محصولاتی که به این طریق تولید و تجزیه میشوند می توان به ظروف یکبار مصرف گیاهی اشاره نمود.

پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر ، پلیمر‌هایی‌ هستند که علاوه بر داشتن خواص مشابه پلاستیک ، به هیدرولیز آنزیم‌های طبیعی و یا سایر حملات شیمیایی حساس هستند. در نتیجه این نوع پلاستیک‌ها یا به الیگوساکارید ها (نوعی کربو هیدرات) و یا به مونومرها ازطریق تجزیه پلیمری و یا به اجزای گازی از طریق مینرالیزاسیون تبدیل میشوند.

نشاسته ، پلیمر طبیعی می‌باشد که زیست تخریب پذیر بوده و نقش مهمی‌ در تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی و زیست تخریب پذیر به عهده دارد.

این مقاله برگرفته از بررسی‌ نقش نشاسته و تولیدات پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر در کشور تایلند می باشد .

منبع :
http://ciat-library.ciat.cgiar.org/Articulos_Ciat/asia/proceedings_workshop_00/538.pdf

تولیدات پلاستیک زیست تخریب پذیر

طراحی پلیمر‌هایی‌ که بر پایه نشاسته هستند و کامپوزیت‌های زیست تخریب پذیر با مقاومت بالای مکانیکی و ضد آب هنوز با چالش‌های فراوانی‌ همراه است. اگر چه نشاسته ترموپلاستی به عنوان جایگزینی برای پلیمرهای پایه نفتی‌ ظاهر شده است ولیکن پایداری ضعیف آن در شرایط مرطوب و خشک ، مانع انتخاب آن به عنوان پلیمر برگزیده می‌باشد.

از سوی دیگر ، گرانول نشاسته اصلاح نشده ، هنگامی که با ترمو پلاستیک‌های دیگر در غلظت بالای 5% ترکیب می شوند ، مشکلاتی چون هم فاز نبودن و خوب ترکیب نشدن را به همراه دارند. در مقاله فوق روشی‌ برای آماده سازی پلاستیک های زیست تخریب پذیر که مقدار زیادی نشاسته ذرت اصلاح نشده (با حجم بیش از 80%) در ترموستات اکستوکسی پلی ارگانو سیلوکسان ارائه می دهد که از این طریق تولید الاستومر‌های زیستی‌ با خاصیت ضد آب و مقاومت مکانیکی بیشتر را ممکن می سازد.

بسته به میزان گرانول نشاسته مورد مصرف ، خواص مکانیکی و کشسانی این الاستومر‌ها بهبود خواهند یافت. علاوه بر این ، گرانول نشاسته به طرز قابل توجهی‌ ضریب اصطکاک سطحی شبکه پلی ارگانو سیلوکسان را کاهش می دهند.

گرانول نشاسته ذرت دارای سازگاری بسیار خوبی با پلی سیلوکسان اصلاح شده دارد. صرف نظر از غلظت نشاسته ، تمامی‌ الاستومر‌های زیستی‌ توسعه یافته ، سطحی ضد آب با ضریب اصطکاک کمتری داشته و نیز ظرفیت جذب آب آنها در مقایسه با نشاسته‌های ترمو پلاستیکی بسیار کمتر می‌باشد.

الاستومر‌های زیستی‌ با محیط زیست سازگار بوده و تخمین زده میشود که در دریای مدیترانه در طی سه‌ تا شش سال تجزیه شوند.
مقاله فوق برای بررسی‌ فرمول تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی توصیه میشود.

منبع :

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25622232

به زیست (behzist)

ظروف یکبار مصرف گیاهی - به زیست...
ما را در سایت ظروف یکبار مصرف گیاهی - به زیست دنبال می کنید

برچسب : ظروف یکبار مصرف گیاهی, نویسنده : فاطمه عابد behzist بازدید : 266 تاريخ : چهارشنبه 9 اسفند 1396 ساعت: 19:54

اخیرا ظروف نگهداری غذا ، مانند کاسه و لیوان مورد استفاده بشر امروزی قرار گرفته است. در جامعه مدرن امروزی ، ظروف یکبار مصرف قابل تجزیه بسیار رایج شده اند چرا که پس از استفاده نیازی به شستشو نداشته و ناقل بیماری‌ها از فردی به فرد دیگر نمی‌باشد.

ظروف یکبار مصرف تجزیه پذیر معمولاً از کاغذ یا مواد مصنوعی مانند پلی پروپیلن و فوم پلی استایرن ساخته میشوند. نقطه ضعف ظروف یکبار مصرف کاغذی این است که در طول عملیات ساخت مقدار زیادی پالپ (نوع خمیر کاغذی) مصرف میکنند که این خمیر حاصل قطع درختان زیادی است که به محیط زیست صدمه میزند .

از سوی دیگر مواد مصنوعی که در ساخت ظروف یکبار مصرف قرار میگیرند، برای نگهداری غذا مناسب نبوده و زمانی‌ که در معرض غذای داغ (مانند سوپ داغ یا قهوه داغ) قرار میگیرند، مواد سمی از خود آزاد میکنند.همچنین، چنین موادی اصولا زیست تخریب پذیر نمی‌باشند.

به بیانی دیگر ، پس از دور ریخته انداختن ظروفی از این جنس ، تقریبا این مواد هیچگاه تجزیه نمیشوند که این مساله آسیب زننده تر از قطع درختان برای محیط زیست است.

برای غلبه بر مشکلات فوق ، ظروف یکبار مصرف گیاهی بر پایه مواد زیست تخریب پذیر و خوراکی گسترش یافتند. به عنوان مثال، تایوان با شماره ثبت اختراع 82423 و 99257 ظروف غذا بر پایه نشاسته ذرت تولید کرد.

خرید ظروف گیاهی تنها ایرادی است که می‌توان به ظروف نشاسته ذرت گرفت . این ظروف از لحاظ اقتصادی کمی‌ گرانتر از ظروف‌ تجزیه پذیر هستند.

همچنین ظروف یکبار مصرف دیگری بر پایه مواد زیست تخریب پذیری به غیر از نشاسته ذرت اخیرا گسترش یافته است .
به عنوان مثل کشور چین با شماره ثبت اختراع 9/94100038 در تاریخ 12 ژولای 1995 از برگ‌ها و کلاله‌های گیاه ذرت (husk) به عنوان ماده اولیه برای ساخت ظروف یکبار مصرف گیاهی تجزیه پذیر استفاده کرد که هم به محیط زیست آسیب نمی رساند و هم برای سلامتی‌ انسان مضر نبود. هرچند تکنیک مورد استفاده برای تولید این ظروف نقاط ضعف خود را به همراه داشت.

نقش ظروف یکبار مصرف در آلودگی سفید

با گسترش صنعت مدرن امروزی به ویژه رشد روز افزون مهندسی‌ پتروشیمی ، بسیاری از رزین‌های مصنوعی و مواد پلاستیکی با کیفیت و قیمت مناسب برای تولیدات کشاورزی و صنعتی تهیه شده اند.

استفاده از نوار‌های پلاستیکی ، فوم‌های پلاستیکی (به عنوان مثال مواد بسته بندی و غیره) و ورق‌های پلاستیکی در بسیاری از موارد باعث ارتقا تولیدات صنعتی و کشاورزی شده و به ارتقا کیفیت زندگی‌ مردم کمک شده است.

لیکن این پلاستیک‌ها پس از استفاده در طبیعت ، رودخانه ها ، کوهستان ها ، پارک‌ها و خیابان‌ها رها میشوند . این وضعیت منجر به آلودگی‌ زیست محیطی‌ میشود که به آن «آلودگی‌ سفید» می‌‌گویند.

در سال‌های اخیر، بسیاری از کشور‌ها قوانینی برای محدود کردن استفاده از پلاستیک‌ها و فوم‌های پلاستیکی وضع کرده اند تا آلودگی‌ سفید را کاهش بدهند. علاوه بر این، تلاش‌های زیادی برای تجزیه پذیر شدن رزین‌های مصنوعی و مواد پلاستیکی انجام داده اند.

با شیوه زندگی سریع ، امروزه بسیاری از مردم از اسنک‌های غذا‌یی ، بدلیل سهولت استفاده بیشتری میکنند. مصرف این غذا‌های تند ، نیازمند ظروف نگهداری بیشماری می باشند ، که در گذشته فوم بودند . این ظروف در دمای بالا هم برای بدن انسان و هم محیط‌زیست آسیب زننده هستند.

اینگونه پلاستیک‌های فومی امروزه قدغن شده و بشر امروزین به دنبال تولید ظروف یکبار مصرفی است که از مواد مضر کمتری در آن استفاده میشود. اینگونه بود که ظروف یکبار مصرف کاغذی به عنوان جایگزینی برای فوم‌های پلاستیکی ساخته شدند.

لیکن ، تولیدات کاغذی مراحل پیچیده داشته و از لحاظ قیمتی نسبت به فوم‌ها قیمت بالاتر‌ی دارند .
همچنین ، تلاش ها برای استفاده از مواد پلاستیکی و نشاسته اصلاح شده (به عنوان جایگزین فوم‌های پلاستیکی) برای تولید ظروف یکبار مصرف برای فست فود‌ها ادامه داشت، منتها این مواد پلاستیکی و نشاسته اصلاح شده ، زیست تخریب پذیری کم‌ و قیمت بالایی‌ داشته و ممکن است که به آلودگی‌ ثانویه منجر شود .

به طور مشابه فیلم‌های پلاستیکی ، فوم های پلاستیکی (به عنوان مثال موادی که برای بسته بندی استفاده میشود) و ورق‌های پلاستیکی (محصولاتی که از ورق اکسترود شده به دست می‌آیند) همان مشکلات ظروف یکبار مصرف بر پایه کاغذ ، پلاستیک و نشاسته اصلاحی را دارا می باشند .

هدف اختراع ظروف یکبار مصرف گیاهی ، فائق آمدن بر معایب هنر پیشین و ارائه یک ترکیب زیست تخریب پذیر می‌باشد. در حقیقت، هدف اصلی‌ این اختراع تولید یک ترکیب زیست تخریب پذیر برای استفاده در ظروف یکبار مصرف ، ورق‌های مالچ و بسته بندی ها می‌باشد.

ظروف یکبار مصرف گیاهی - به زیست...
ما را در سایت ظروف یکبار مصرف گیاهی - به زیست دنبال می کنید

برچسب : ظروف یکبار مصرف گیاهی, خرید ظروف گیاهی, نویسنده : فاطمه عابد behzist بازدید : 281 تاريخ : شنبه 21 بهمن 1396 ساعت: 17:55

درباره شرکت به زیست

لوگو به زیست

شرکت صنایع غذایی‌ مهسا پدیده نوین، یک شرکت مستقر در تهران تولید کننده ظروف زیست تخریب پذیر به علامت به زیست می‌باشد. محصولات این شرکت نه تنها به موضوع تغییرات اقلیمی توجه ویژه‌ای دارد، بلکه ضامن سلامت مصرف کننده نیز می‌باشد.

چشم انداز شرکت

به زیست در صدد است با رعایت اصول مشتری مداری از طریق نو آوری در تمامی فعالیت های شرکت ، ارتقاء فن آوری، بهبود مستمر تولیدات دوستدار محیط زیست و سلامت مصرف کننده به عنوان الگوی برتر کیفیت و سر آمد ترین شرکت تولید کننده ظروف یکبار مصرف گیاهی در ایران مطرح گردد.
به زیست در نظر دارد که بطور مستمر از محیط زیستی که در آن فعالیت می کند از طریق کاهش انتشار دی اکسید کربن و تجزیه پذیری بیولوژیکی محصولات تولیدی حفاظت کند

ماموریت ما

هدف ما تولید محصولات ضامن سلامتی و ترویج مسئولیت زیست محیطی ، توسعه پایدار و نیز تشویق خانواده ها، شرکت ها و سازمان ها به استفاده از ظروف زیست تخریب پذیر  مقرون به صرفه  و جایگزینی آن در مقابل ظروف پلاستیکی می باشد.

مزایا 

– تهیه شده از منابع تجزیه پذیر
– سازگار با محیط زیست
– تجزیه پذیری در شرایط صحیح (دما، رطوبت و حضور میکروب)، پس از 6 ماه
– عاری از مواد سمی
– عاری از هرگونه اثرات مضر مواد پلاستیکی و شیمیایی حتی هنگام تماس با غذای داغ
– قابل استفاده مجدد تا 3 بار
– مصرف انرژی کمتر در فرآیند تولید
– قابل استفاده در ماکرویو و فریزر

 
ظروف یکبار مصرف گیاهی - به زیست...
ما را در سایت ظروف یکبار مصرف گیاهی - به زیست دنبال می کنید

برچسب : ظروف یکبار مصرف گیاهی, نویسنده : فاطمه عابد behzist بازدید : 284 تاريخ : دوشنبه 25 دی 1396 ساعت: 20:53